Åksjuketips

Nu är jag på väg till Stockholm!  Förra helgen satt jag på en båt till Norge... jag har rest omkring rätt mycket eftersom jag är en rastlös själ. Det är inte kul att vara Åksjuk/sjösjuk, vilket jag råkar vara.
Men här kommer mina bästa tips för att bota det iallafall :

* Åk ALDRIG hungrig!

* Drick mycket vatten, Coca cola hjälper säger vissa...eventuellt lite grann säger jag..

* Kolla INTE på horisonten om du åker båt. Försök istället tänka dig att du åker med vågorna.
Kollar du på en stilla horisont när du i själva verket åker upp och ner och hit och dit så ger det hjärnan dubbla budskap. Altså blir du mer sjuk!

* Se till att andas frisk luft, om du åker båt så kanske du kan sitta ute på däck, det brukar hjälpa mot själva illamåendet, dock inte mot åk eller sjösjukan.

* Om du åker båt så sitt där det gungar minst, dvs INTE i fören. Mitten av båten brukar vara bra.

* Åksjuketabletter hjälper som bäst minst tre timmar efter intag  ( och inte en timme som det står på förpackningen)

* Åksjukeband som man kan köpa på apoteket funkar inte på mig.

Detta är ju givetvis helt ovetenskapliga tips, dock baserat på väldans massa erfarenhet  :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0